pro objednávky nad 1.500 Kč
zdarma a bez rizika
s kvalitními produkty
máme otevřeno 24 hodin denně
Obrazy do této publikace vybral a umelecky usporádal Heinrich Hoffmann z Mnichova, oficiální ríšský fotograf NSDAP. Celostránkový titulní snímek je reprodukcí obrazu B. Jacobse. Nacisté byli produkty svého prostredí a vysvetlit pociny jejich vudcu zjevným ci skrytým šílenstvím by bylo velmi laciné. Ve skutecnosti se jednalo o precizne vypracovaný a dobre fungující, i když zrudný systém, který zahrnoval všechny oblasti, ideologickou masáž samozrejme nevyjímaje. Jak tehdy uvedl ríšský ministr propagandy dr. J. Goebbels: úkolem mého ministerstva není zjištovat verejné mínení, ale tvorit je a utváret. Nemecká propaganda vedla - mimo jiné - svuj národ ke zbožštení idolu vudce. Prostredky byly sice mnohdy, zejména z dnešního pohledu, dosti primitivní, ale zato ve své dobe docela úcinné. Národ Goethuv a Schilleruv se mel zacít klanet obskurnímu „bohu bez portfeje“ z mestecka Braunau. Úplného vítezství nacionálne socialistického názoru melo být dosaženo všemi prostredky a v co nejkratším case. Prípravy na válku tento trend dále zesilovaly. Servilní výplody, zpravidla extrakty lokajské podbízivosti a devótnosti, svým kouzlem nechteného lehce dokazují, že úpadek je vždy snazší než cesta vzhuru, což ostatne platí jak pro jedince, tak i pro celé státy a národy. Mix primitivní oddanosti i sofistikované pseudovedy a zneužitého umení stavel oltáre budoucímu zlu. Abnormální doba se svými abnormálními okolnostmi pripomínala bažinu - stejne tak vazká, stejne kluzká, stejne studená, zrádná a páchnoucí. Jsem presvedcen, že poucení z dejin má smysl tehdy, když jsou historická fakta prezentována ve své autentické a nezkreslené podobe. Jedine potom mohou být se znalostí veci interpretována a pochopena, pro poucení i pro výstrahu.